14 juli San Martino di Castrozza (IT) – St. Moritz (ZW) 420 km

De auto rijdt weer als een zonnetje dankzij gelukkig tijdig ingrijpen door mijn stuurman èn mechanicien. Hierover later meer en wel door hemzelf. Als ik iets wil vertellen over differentieel-ophangingen moet Tom me dat woordelijk dicteren. Dat stuk schrijft hij dan ook -hierna- zelf. Wel zo efficiënt. Noord-Italië en Zwitserland zijn prachtig. Het lijkt met de dag mooier te worden: de bergen hoger, de zon feller, de asfaltwegen perfecter en de lunches beter. Omdat het in dit gebied gisteren sneeuwde zijn de timetrials in de middag afgelast- dus heb ik lekker op een terras met prachtig uitzicht een glas prosecco gedronken. Echte scherpte was vanmiddag niet nodig, dus ik gunde mezelf wat dolce vita. Zo’n rally is een bijzondere manier van reizen: je ziet veel, maar ook weer niet omdat je aan alles voorbij raast. En we zijn zo laat in hotels dat je weinig mee krijgt van de couleur locale (en de plaatselijke schotels en drankjes) en dat vind ik wel jammer. Zo wil ik graag terug naar Mongolië, maar dan in een 4×4 en zonder haast. En ik vond Maribor zo leuk, maar daar hebben we ook veel te weinig van gezien. Een andere keer maar. Nu zijn we nog volop bezig met de wedstrijd. Zo erg zelfs dat ik in mijn slaap Tom regelmatig aanspoor om hard te rijden omdat we anders niet op tijd bij de tijdcontrole zijn. Je kunt ook te fanatiek zijn…. Na vanavond gezellig en heel Zwitsers met Mick, Grace, twee van hun zoons, vrienden en Anty te hebben gegeten, maken we ons op voor de laatste echte competitiedag van morgen. Maar eerst nog even Tom aan het woord… 

Tom’s tech update

Zoals al een paar keer in de blog vermeld hadden we het probleem dat onze achterwielen (met name de linker) in de wielkast liepen. Naast een vervelend geluid ook geen situatie die je lang kunt laten voortduren, voordat je het weet heb je een lekke band of/en loopt je velg schade op. Gisteren was het zo erg dat ik besloot om er nogmaals naar te kijken. Na een tip van mijn vrienden van Altena ontdekte ik dat de ophanging van het differentieel gebroken was. Daardoor komen de wielen schuin te staan en lopen ze in de wielkast. De hotelbaas had een eigen lasapparaat en een bankschroef, dus na een uurtje kloppen en lassen hebben we het ‘gereviseerde’ onderdeel weer gemonteerd. Roadside mechanics zoals het hoort. Vandaag was alles OK, de ophanging houdt het super. Zo zie je maar hoe relatief alles is: de voorwielen sturen met een provisorisch gerepareerde stuurstang, en de achterwielen sporen met een differentieel dat uit het lood staat. Maar ach, je went aan alles, de motor loopt als een zonnetje en zo gaan we zeker Parijs halen.

En daar ging het om…

3 gedachtes over “14 juli San Martino di Castrozza (IT) – St. Moritz (ZW) 420 km

  1. Hey Tom, jij kunt na deze tocht klakkeloos een classic restaureren -:)
    Prachtig om alles zo te lezen. Wat een avontuur hebben jullie meegemaakt!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s