Hoe het begon

Saigon, Kerstavond 2013. Vermoeid door een rondreis door het voormalige Indochina besloten we het geplande pré-Kerstdiner fijn over te slaan. Het werd een bordje noedels in de hotelkamer voor de buis waar we toevallig op een herhaling van een fantastische BBC-documentaire stuitten: Michelle Jana Chan die deelnam aan de 2013 Peking to Paris rally in een Ford uit 1940. “Als ik íets graag ooit eens zou willen…”, zei Tom. “Nou, waarom zou je wachten met het beginnen aan je bucketlist?” “Zou je dan met me meegaan?”..  Veel meer woorden hebben we er niet aan vuil gemaakt en we meldden ons na de vakantie bij de organisatie van Peking -Parijs 2016, de Endurance Rally Association.

Porsche TargaHet begon natuurlijk met een zoektocht naar een auto uit een bouwjaar van vóór 1975. Tom’s lengte maakt in dat in dat leeftijdscohort auto’s meteen al aardig wat afvalt.  Zo krijgt hij zich onmogelijk gewurmd in een Austin Healey of liever nog, een Jaguar E-type. Dit zijn volgens hem toch bakken die zo slecht zijn gemaakt dat we vanuit Peking Mongolië niet eens zouden halen, maar Femke vindt dat de mooiste auto’s ever. Nu moet daarbij wel vermeld worden dat Femke alleen met heel slecht geveinsde interesse ooit onder een motorkap kijkt. Nul verstand van auto’s. Maar blij was ze wel met de gevonden blauwe Porsche 911 Targa uit haar eigen bouwjaar. Jammer alleen dat de wedstrijdleiding deze auto te weinig spectaculair achtte en dat daarom de koop niet doorging. Volgens de bikkelharde ballotage zouden al verschillende Porsche’s meedoen en bovendien zou er met zo’n auto te weinig drama te verwachten zijn.
Maar Tom herinnerde zich uit zijn jeugd een andere stijlicoon en vond een ivoorwitte Mercedes 280SL uit 1969 via Jan Altena, die in het verre Drenthe een ware snoepwinkel aan klassiekers heeft. En toen kon de voorbereiding beginnen.