De auto

Bij het rijden van een rally is de auto een essentieel onderdeel. Natuurlijk is het handig als je over een goede navigator beschikt en zelf een beetje kunt sturen. En als je aan de stand van de zon kunt afleiden in welk richting je rijdt. 

Maar met de plannen die wij hebben, namelijk om in 2016 van Bejing naar Parijs te rijden is het belangrijk dat je over een goede, maar bovenal betrouwbare auto beschikt. Als autofan heb ik hier natuurlijk de meeste energie in gestoken. Uiteraard was de eerste gedachte een Porsche, maar die werd door de organisatie niet akkoord bevonden. Na wat extra studie kwamen we uit bij de Mercedes 280 SL uit 1969. Deze auto staat ook bekend als de Pagode, benoemd naar de vorm van de hardtop. Die hebben we er wel bij, maar gaan die zo weinig mogelijk gebruiken. Een cabrio rijd je open. Simpel.280 SL zij-aanzicht

Net zo betrouwbaar als de coupe uit datzelfde jaar dus, maar dan cabrio. En de zwaarste uitvoering, dus de 280. En tenslotte handgeschakeld, 4 versnellingen. Als je de automaat pakt en die begeeft het onderweg ben je gelijk klaar. De handbak kan zelfs in Mongolie gerepareerd worden. Daar rijdt dit model nog altijd rond als taxi.

Inmiddels zijn ook de stoelen vervangen door ‘echte’ Savas seats, en wordt Femke fijn op haar plaats gehouden door echte vierpuntsgordels. Postbodebusbanden completeren het geheel. Wij en de auto zijn er klaar voor….